Mediteren over emoties
Mediteren over emoties geeft in de afbeelding goed weer wat ik ermee bedoel: ik was altijd erg onder de indruk van hoogleraren, beetje bang. Toen droomde ik ‘s nachts dat ik in ‘n dorpje kwam waar het feest was; kinderen met ballonnen; vaders, dagje vrij, een kind op de schouders met een suikerspin. Ik wandelde verder en zag een bord :worstelwedstrijden voor iedereen!. Ik tekende in en toen ik aan de beurt was, kwam die figuur hierboven aanzetten. ‘ Dat kan niet’ , zei ik tegen de scheidsrechter, ‘veel te sterk‘. Toen tikte de sumo-worstelaar even op mijn schouder en glimlachte: ‘ kom op, joh, je vader was vroeger toch ook veel te sterk, gewoon een beetje spelen.Ik kijk niet meer op tegen hoogleraren.
Mediteren over emoties is belangrijk om niet over te slaan bij mediteren en zeer praktisch om te gebruiken. Waar het altijd weer om gaat is om niet ten onder te gaan in emoties, maar er zover als mogelijk is ‘meester’ over te worden door ze te onderzoeken.
Emoties komen en gaan, bewegen zich in de ruimte . We moeten één worden met de emoties, in plaats van ze buiten onszelf geplastificeerd te beleven.
Dit één worden staat in schril contrast met de gebruikelijke benadering van ze onderdrukken of ze de vrije loop laten. Als we ze onderdrukken is onze relatie ermee niet open, en zullen ze vroeg of laat exploderen. Wanneer we onze emoties de vrije loop laten, ageren we ze uit, ervaren ze niet werkelijk, zijn we in een soort paniek. Dit is een andere manier van wegvluchten, een valse ontlading. .. De relatie tussen stof en geest, tussen de emoties en de geest is dan niet helder.
Daarom , maak contact met de emoties. Het is energie (en geen contact ermee doet die energie stollen in pijn en symptomen in ons lichaam, ´frozen holes´zijn het dan in ons organisme). Deze kunnen we gebruiken, verwelkomen, omvormen. Deze onverschrokkenheid voor wat dan ook, wordt door Trungpa ´het leeuwengebrul ´ genoemd.
Emoties kunnen we onderzoeken door er op verschillende niveau´s contact mee te maken.
zien: kijk erna, accepteer het als een patroon van de geest; het kan er bijvoorbeeld uitzien als een op hol geslagen paard. Maak het transparant zonder egohouvast. Ze zijn, ze gebeuren.Ze vallen ons niet aan, bedreigen onze houvasten niet. Agressie en depressie hoeven ons niet te overweldigen, we hoeven er niet in ten onder te gaan..
horen: je kunt de polsslag van de emotie voelen, het ritme, of een heftige achtergronddreun en constante toon.
ruiken betekent dat de energie werkbaar is, zoals de geur van eten de eetlust opwekt. Er valt mee te werken.
aanraken is voelen hoe de emoties werkelijk zijn. Ze zijn niet per se destructief, welke vorm ze ook aannemen.
We beginnen de emotie tegemoet te treden in plaats van dat we denken dat de emotie op ons afkomt. Er gaat een relatie, een dans ontstaan. Lood wordt zo in goud veranderd.Stralen we onze onbevreesdheid uit, dan zijn we als de Boeddha met de duizend gezichten naar alle windrichtingen, panoramisch bewaarzijn. (zie ook toepassingsvoorbeelden in psychotherapie MEER
Onze ervaring wordt vaak bepaald en vertekend door onze emoties. Dan is onze kijk op de werkelijkheid steeds wisselend en afhankelijk van hoe wij ons voelen. Dan is de ´mooie´ervaring in meditatie direct weer verstoord door hoe we ons voelen. Hoe kunnen we ons voelen, onze emoties, aanpakken in meditatie?Trungpa, (p. 76 in ´de mythe van vrijheid´, 1989 Servire) geeft ons hier raad en zegt dat we hier lood in goud kunnen veranderen.
Emoties zitten ons soms dwars en zijn een verwaarloosd gebied in meditatie-onderzoek. Waar het altijd weer om gaat is om niet ten onder te gaan in emoties, maar er zover als mogelijk is ‘meester’ over te worden door ze te onderzoeken.
Een wetenschappelijke en veelbelovende benadering van emoties, zie meer
Een goede methode om over emoties in je relaties na te denken en er beter mee om te gaan.
Persoonlijk heb ik ontdekt dat met de gewone meditaties lang niet altijd een probleem tussen partners binnen de aandacht kan komen. Je kunt prachtige gevoelens in jezelf krijgen, maar daarmee komt je relatie nog niet in beeld.
Een collega schreef mij: “Ik gebruik daarin de ‘vier vragen en een omkering’ van Byron Katie als praktisch hulpmiddel om de weg (terug) te vinden van het ‘neurotisch getob’ naar het echte zelf. De oefening biedt voor mij ‘de handen en voeten’ aan de meditatie ( zie www.thework.com.) En ik merk dat veel clienten er ook houvast aan hebben. Het helpt ze om juist de valkuil van ‘de problemen lekker weg mediteren’ te vermijden. Je gaat gewoon de pijn in en ziet hoe hij kan oplossen door de aandacht van het ware zelf”.
Op internet kun je de instructies lezen voor deze methode, maar op deze website heb ik een voorbeeld uitgewerkt. Meer