Meditatie. Hulpmiddelen en moeilijkheden

Op deze subsite alles over meditatie met eeuwenoude hulpmiddelen en tips. Meditatie wordt aanvankelijk begonnen met ons lichaam. Het lichaam is het instrument dat ons gegeven is om de wet van de natuur te vervullen. Het is hét instrument waarin wij bestaan, beleven, waarnemen en communiceren. (Door onze lichamelijk gevoelde emoties, leren wij over onszelf, voelen wij onszelf). Het lichaam is ons dekor tussen hemel en aarde, waar alles zich afspeelt in ons menselijk bestaan

Ademhaling en chakra’s zijn hulpmiddel. We kunnen zo onze verbondenheid beleven: het universum als geheel wordt tot ‘lichaam’. Prana (beweging in de ademhaling, ritme van het universum) en Asaka (ruimte die het schept, het medium van de beweging) gaan hier samen

Daarom deze 2 Hulpmiddelen bij mediteren: ademhaling en chakra’s.

N.B. Het gaat niet om de techniek zelf, maar deze kan behulp zijn bij het vasthouden van aandacht en het aanwezig blijven. Hoe eenvoudiger proces, hoe beter. Het is niet zo dat we ons concentreren op onze ademhaling: concentratie is grijpen en vasthouden. Dat niet, alleen opmerkzaamheid, dan is er geen ‘doel’ maar we zijn alleen opmerkzaam met betrekking tot wat er gebeurt (Trungpa). Aanraken, teder is het.

Ademhaling: doe niet zoveel, ga in goede houding zitten en let alleen op de ademhaling, vooral de uitademing. Niets, loslaten. Bij gedachten en emoties: label als ‘denken’ en keer terug tot de ademhaling.

Aanwijzingen

Neem de tijd om goed te gaan zitten
tel eerst na iedere uitademhaling (10 ademhalingen)
tel dan vóór iedere inademing
voel nu de adem langs de neus naar binnen gaan en weer naar buiten
volg de ademhaling zonder deze te veranderen.

Right inquiry is the only efficacious method of tranquillizing the mind. Although the mind may brought and kept under control by other means, such, for example, as breath regulation (prana), it invariably rebounds again and again. So long as the breath is restrained , the mind remains tranquil, but the moment the restrain is relaxed, the mind bounds up, and is tossed about by its inherent tendencies resulting from past deeds (karma).

Both the mind and the vital forces (prana) have a common source. Thoughts are the manifestation of the mind. The thought ‘I’ is the root- thougt which first springs from the mind, and this is egoism. Prana arise from the same source as egoism. Therefore when prana is controlled, the mind too, is controlled; and when the mind is controlled the breathing is brought under control. Breath is considered to be the gross expression of index of the mind. During one’s lifetime the mind keeps the prana within in the body , and at the moment of death the mind and prana depart from the body simultaneously.

Uit; the tibetan book of the great liberation. W.Y.Evans-Wentz, commentaar van C. Jung. Oxford Univ.Press, 1954

4 Fasen van ademhaling

Inademen.(aan einde voor uitademen: even op slot zetten met de 3 sloten: eerst anaal, dan buikwand en keel) vasthouden
pauze
uitademen.

We ademen vanuit de diepte van het bekken in. Middenrif strekt zich naar ons schaambeen uit bij het binnenstromen van de adem, er vormt zich in de ruimte van het bekken een schaal, waarvan de bodem samenvalt met de huid van de bekkenbodem, breed en diep warmte uitstralend. De uitademing van 40 cm boven ons, door kruin naar binnen door de bekkenschaal door de tenen tot 40 cm onder de voetzolen, verworteld in de aarde zijn we: accepterend wat nu is in ons leven. In het midden van het heiligbeen ontmoeten de aarde en de hemel zich, de in- en de uitademing; hier wordt ook het witte licht van boven gebroken: dit kruispunt is het ‘kosmisch oog’. Hier wordt ons lichaam in energie getransformeerd. Vanuit de diepte van ons midden stralen we in de inademing horizontaal rondom uit met liefde en warmte; de verticale lijn zorgt voor waarachtigheid….

Fasen in de meditatie en bemoediging als het moeilijk gaat

  1. Het laat mijn ervaring zien die ik in mijn dagboek in de loop der jaren heb opgeschreven
  2. Hoe moeilijk het is om je te leren concentreren. Alles zweeft door je hoofd aanvankelijk, zoals water dat eerst troebel is maar als je wacht, naar de bodem zakt, zodat het water helder nu helder is.
  3. Handig is om de emoties die je waarneemt, een naam te geven, zodat onderscheiden worden en als het ware herkenbaar.
    Als dit moeilijke proces even niet lukt, laat de moed niet zakken, maar zie deze fase als een uitdaging, een oproep om het proces te verdiepen. Zie twijfel ook als een kans om dieper door te dringen en steviger te worden.
    Je zult ervaren dat je nog ontspannener kunt zitten dan je eerst dacht. Probeer maar uit. Je kunt ook je houding wat meer corrigeren: rechte rug, schouders meer ontspannen, hoofd rechtop als je kruin aan een touwtje hangt. En bovenal of je alleen maar ademt en niets anders dan dat. Laat je ademhaling zelf het doen, alsof jij zelf niets hoeft te doen, niets zelf hoef te doen. Oefen al die details
  4. Als een bepaalde emotie van verdriet, jaloersheid, verwarring, onrust, pijn je blijft obsederen dan kun je nu iets fascinerends meemaken; door je aandacht op ze te richten (je voelt ze nu en tegelijk heb je de aandacht van je bewustzijn erop gericht) s m e l t e n ze! De ‘frozen holes’ in je lichaam ontdooien. En zelfs kun je op den duur je ogen voelen verzachten, de spanning van waakzaam blijven op wat je zou kunnen overkomen, komt tot rust.
    En dan gebeurt er ineens van zelf, wat ik het overvieuw-effect noem, je voelt de ruimte voor je, je bent erin zonder enige moeite, je voelt het meer universele bewustzijn, als vanzelf, juist omdat je ontspannen raakt.Merkwaardig: er is geen tijd meer. En volgens Rovelli (2018) komt dat omdat tijd een gebrek aan overzicht is, terwijl we nu juist wel dat overnieuw-effect bereiken. In het diepst van haar bestaan is het universum tijdloos (niet roerloos).
    Dan ben je open voor wat op je toe komt, in die ruimte waarin je ook bent. Ontroering over de schoonheid in deze werkelijkheid, de vredigheid, de kleuren, dat het bestaat, dat jij bestaat.Sommige mensen krijgen tranen van dankbaarheid.
    Soms merk je nu dat die schoonheid, die kracht, dat jij die zelf hebt en dat die niet alleen daar in de verte is. Een middeleeuwse mysticus, Nicolaas van Cusa, verwoordde die zelfde identiteit die je nu kunt voelen als volgt: de ogen waarmee ik naar U kijk, zijn diezelfde ogen waarmee U naar mij kijkt
    Je kunt je dan afvragen wie ben ik nu eigenlijk zelf. Als mijn ouders goede zin hadden of echt in contact met mij waren, noemden ze mij altijd ‘Laurens’. Dat riep bij mij een bijzonder gevoel op. Mijn uniciteit: ‘ zoals jij is er geen ander in het hele universum’.
  5. Nu kun je geraakt worden door de bijbeltekst: ‘Ik heb je geschreven in de palm van mijn hand’. Wat ook zou kunnen: ‘Je naam heb ik getatoeëerd op mijn arm’. Het is de wederkerige liefdes verklaring aan wat ons zo intens omringt, zoals de Quantumtheorie ons laat zien

Through meditation, its entirely possible,
to experience higher consciousness
This is not just abstract concept,
it’s about the essence of us all
Through the deepest internal
experience of awareness within us

CHAKRA´S

Het gaat vooral om de ´kennis´ en die ontstaat door de transformatie van fysiek naar psychisch die in de hogere chakra´s bezig kan zijn.
Wel is het zo dat de ´knopen´ vanaf hun beginchakra (3) opgelost moeten zijn voordat verder gegaan wordt. De stolling van het bewustzijn tot stoffelijke toestand moet vanaf de onderste knopen eerst worden opgelost. Dit kan door er steeds in te ademen (zie hierboven). Het ´water´moet a.h.w. stromen. Dan kun je ´voelen´dat is van binnenuit ervaren en bewustworden. .
Het beste meest diepe boek over dit alles is: De mystiek van het Boeddhisme. A. Govinda. Karnak
Er loopt een energiebaan van onderaan je ruggengraat tot boven. Die volg je door:je aandacht eerst op de linkerkant en daarna op de rechterkant te richten (respectievelijk de ida-nadhi en de pingha-nadi genoemd; waarbij ´nadi´ de psychische energiestromen betekent die door het lichaam stromen).
de eerste chakra (energieknooppunt), de onderste (tussen anus en geslachtsorganen), aarde met kleur rood. Basaal gevoel van vertrouwen
de 2e rond geslachtsorganen en openingen (vlak onder navel): water met kleur oranje. Speelsheid in contact
de 3e rond darmen en maag (vlak onder ribben):vuur geel spijsvertering. Basaal gevoel van zelfbewust vertrouwen. Plexus solaris
de 4e rond het hart en longen(midden borstbeen tussen tepels): kleur groen lucht
de 5e rond keel, mond,oren (de geluidschakra): kleur blauw hemel
de 6e tussen de ogen, vlak erboven : violet licht, schouwend bewustzijn
de 7e op de kruin: indigo De kleuren van de regenboog dus, van onder rood (de kleur van aarde) tot boven. Ga bij iedere chakra weer van beneden langs de ruggengraat eerst links dan rechts (of andersom) tot aan die chakra. Zo langzaam omhoog. Als je aandacht verdwijnt, vindt dat niet erg maar ga er weer naar terug.  Chakra’s Uitgebreider over chakra’s op mijn site

MEDITATIE:bewust ademen, de energie komt dan via de nadi´s omhoog. Visualiseer de A onderin, als een vlammetje, iedere ademhaling een halve vinterlengte hoger. Na 8 ademhalingen is ze bij de plexus solaris, na 10 ademhalingen is die gevuld,na 10x adem daalt ze af en vervult onderlichaam met vuur, na 10 x adem bereikt vuur weer hart, keel en kruincentrum. De A (eigenli jk´Ham´) wordt door het innerlijk voer omgesmolten tot verlichtings- elixer. Dit vult na 10x adem keel, hart, navel, onderlichaam tot in de puntjes van de tenen.

N.B. Elders op deze website vind je nog een centrale oefening over aandacht

Print Friendly, PDF & Email